Terezka Mokrá – změny zaznamenané po dobu biologické léčby (1.11.09-28.2.10)
  • Z naší pošty
  • /
  • 02.06.2010

Terezka Mokrá – změny zaznamenané po dobu biologické léčby (1.11.09-28.2.10)

Předem bych chtěl poznamenat, že léčbu jsme zahájili před 4 měsíci a vzhledem k celkové době léčby 3 roky jsme neočekávali, že by mělo dojít k nějakým změnám, ale nějaké změny pozorujeme, ať už sami, nebo si jich všimli asistenti nebo učitelé.

Chuť k jídlu

  • Oproti minulosti, kdy jsme zápasili s každou lžičkou, jí v dnešní době hodně a sama si říká o přídavek

Tělesná váha

  • Za poslední ¼ roku Terezka přibrala 1,5 kg (z původních 17,5kg v 11/2009 na 19kg v 2/2010)
  • Přitom za předchozího ¾ roku přibrala pouze 1kg !!!

Oční kontakt

  • Má výrazně zlepšený oční kontakt, sleduje ústa komunikačního partnera
  • Když něco chce, tak se dívá upřeně do očí

Adaptabilita

  • Zdá se, že je přizpůsobivější v cizím prostředí (dovolená na chatě, návštěva haly Bongo, kde je hluk, návštěva nákupního centra)

Aktivita

  • Je ochotnější a přísupnější ke vzájemné spolupráci
  • Sama si vyžaduje plnění strukturovaných úkolů
  • Bere si knížky a dožaduje se popisu obrázků
  • Baví ji bruslení a lyžování s asistencí, bobování a jízda na koloběžce s rodičem

Sledování pohádek

  • Dříve sledovala animované pohádky bez mluveného slova (krtek, teletubies, ...)
  • Nyní se zájmem sleduje a vydrží u pohádek se složitějším příběhem (sněhurka, McQueen, Nemo, ...), tedy adekvátním jejímu věku

Řeč

  • Daleko větší snaha o napodobování, opakování jednoduchých hlásek a slabik (projevy žvatlání)
  • Některé slabiky začala používat funčně: Ne, tata, mama, není
  • S komunikačním partnerem navzájem „žvatlají", partner opakuje po ní a evidentně z toho má radost
  • Terezka ležela v pkojíčku na posteli a tatínek s bráškou něco montovali na koberci. Terka řekla: "Tati podej pít". Tatínek se zeptal "Ty chceš pít ?" a Terka ukázala rukou na pohár jako obvykle

Škola

  • Zlepšila se spolupráce s asistenkou a s učitelem
  • Navázala i kontakt i s ostatními dětmi jiného postižení ve třídě
  • Asistentka: „Celkově je vidět pokrok, ať už v délce doby, kdy je ochotná sedět u stolečku a pracovat, tak i v menším množství rozladění, častěji navazuje oční kontakt se mnou i s paní učitelkou a panem učitelem na Hv, ráda je s dětmi, těší ji, když sedí blízko sebe nebo ji vedou po chodbě, přijala za svoje i místo v jídelně u stolu, když se zlobí, tak už na mě není agresivní a naopak spíš hledá útěchu, jde se sama pomazlit. Začala se sama zajímat o věci a hračky ve třídě, dosud se ničeho nedotýkala, odmítala. A mám radost, že tyhle pokroky neplatí jen pro případ mojí osoby, ale stejně tak i při práci s asistentkou z vedlejší třídy."
  • Konec prosince 2009: paní učitelka Terezku chválila, jak je šikovná při ručních pracech, byly z toho překvapené tak, že si Terku fotily.
  • Leden 2010: paní učitelka chválí Terezku, udělá do 10hod 12 úkolů, říká, že to bude určitě vakcínami
  • Hra
    - Pozoruje mladšího bratra, jak si hraje např. s vláčky, což dříve absolutně ignorovala
    - Leden 2010: Terezka si bere bráškovo auto a párkrát s ním pojezdí po koberci tam a zpět (možná na základě sledování McQueena (pohádka o autíčkách), což nikdy předtím nedělala

Hygiena

  • Konečně pochopila, že po velké potřebě je potřeba se utřít a příjde nám ukázat

Zdravotní stav

  • Jako jediná z rodiny neměla během zimy žádnou virózu ani rýmu

Více informací k případu Terezky Mokré